Jeśli zależy Ci na Twoim zdrowiu lub chcesz odchudzić swoje desery lub po prostu zastanawiałaś się, czym powinnaś słodzić, przeczytaj koniecznie moje propozycje. Otóż jest kilka zdrowszych alternatyw, niż biały cukier. Mam nadzieję, że z poniższych rad będziesz korzystać rozsądnie, tj. będziesz pamiętać, że dalej to jest substancja słodząca, która nie jest korzystna dla naszego zdrowia i sylwetki w 100%. Wierzę, że wybranie zdrowszego zamiennika to jest pierwszy krok do tego, żebyś mocno ograniczyła cukier, albo i przestała go całkowicie spożywać. Mam nadzieję, że poniższymi argumentami przekonam Was do poniższych wyborów.

Owoce

Natura i witaminy. Świetnie sprawdzą się do słodzenia np. koktajli, deserów, owsianki, czy wody. Wystarczy, że zmiksujesz je na mus lub razem z innymi składnikami do koktajlu. Uwierz mi, naprawdę nie będziesz potrzebować dodawać innej substancji słodzącej. Co powiesz na banana zamiast cukru?

Bakalie

= naturalny cukier. Tak samo jak w przypadku owoców, sprawdzą się świetnie w wypiekach, koktajlach, owsiankach.  Idealnie sprawdzą się daktyle, żurawina, morele, czy rodzynki.</li> <li><strong>Sok</strong> – Natura, witaminy. Wybieraj jedynie ten świeżo wyciskany lub tłoczony. Nie z koncentratu! Mając taki sok, dodaj młody jęczmień, czy jarmuż i masz super zielony, słodki koktajl. (Moje ulubione połączenie: sok pomarańczowy, banan, coś zielonego, typu jarmuż, sałata, szpinak)

Miód

Naturalny, prozdrowotny. Świetnie się sprawdzi do słodzenia wody, koktajlów i wszystkich deserów, których nie podgrzewasz (miód traci swoje właściwości odżywcze w temperaturze powyżej 40 stopni).

Ksylitol

tzw. cukier z brzozy. Naturalny, ma niski indeks glikemiczny i co za tym idzie nie powoduje skoków poziomu cukru i insuliny we krwi. Do tego ma o 40% mniej kalorii, niż normalny cukier. Sprawdzi się w słodzeniu herbaty, wypieków, czy deserów.

Stewia

– naturalna. Zastosowanie stewii zależy od postaci, jakiej ją kupimy (proszek, tabletki, liście). Ja najczęściej stosuję tę w proszku do słodzenia ciast. Dlaczego warto? Nie powoduje próchnicy zębów i jest bezpieczna dla diabetyków – nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Ma niemal 0 kalorii. Jedynie co trzeba przyznać, że ma specyficzny posmak, do którego trzeba się przyzwyczaić.

Erytrytol

– naturalny, chyba najmniej popularny, z substancji słodzących, które opisałam. Sięgnij po niego, bo nie powoduje próchnicy, nie wpływa na poziom glukozy i insuliny we krwi, ponieważ jego indeks glikemiczny wynosi zero. W przeciwieństwie do cukru i innych słodzików, nie jest metabolizowany przez ludzki organizm, lecz jest z niego wydalany w niezmienionej formie wraz z moczem. Ma niemal 0 kalorii. Nadaje się do słodzenie wszelkich deserów i napojów.

Domowe konfitury (syropy, dżemy)

Ok, umówmy się, że zapewne wasze babcie lub mamy dalej do przetworów stosują biały cukier. Jednak myślę, że jak dodamy łyżeczkę domowego syropu do herbaty to będziemy mieć więcej z tego pożytku niż szkody. Osoba obdarowująca się bardzo ucieszy, a my mamy pewność, że to naturalny produkt, bez zbędnej chemii.

W takim razie nie pozostaje teraz nic innego, niż zrobić porządek w naszych szafkach kuchennych i wybrać się do sklepu po zakup zdrowszej alternatywy. Koniecznie daj znać w komentarzu, na którą substancję się zdecydowałaś! 

Author