„Widocznie mój organizm potrzebuje cukru” – myślisz sobie popijając cole. „Widocznie brakuje mi magnezu” – myślisz sobie zajadając czekoladę. Czy aby na pewno tak to działa? Sprawdź co zrobić, żeby zmniejszyć ochotę na słodycze lub zapobiec sięganiu po nie, gdy najdzie nas na nie ochota.

1. Zaplanuj i przygotuj sobie pełnowartościowe posiłki na cały dzień

Uwierz mi, jeśli dobrze zaplanujesz swoje posiłki i będą one zaspokajały twoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne, makroskładników i minerałów, to po prostu nie będziesz głodna, a to nie będzie powodowało u Ciebie ochoty na przekąskę

2. Zdrowe przekąski zawsze pod ręką

Co się dzieje jak wracasz zmęczona po pracy i jesteś głodna? Najchętniej chwyciłabyś coś czego nie trzeba przygotowywać, tak, żeby zaspokoić swoją potrzebę natychmiast! Dobra rada – miej zawsze pod ręką zdrowe przekąski (niekoniecznie słodkie). Niech to będą np. pokrojone warzywa w słupki (marchewka, ogórek, czy rzodkiewka), ziarna słonecznika, pestki dyni.

3. Napij się wody

Wiesz, że często chęć na słodkie jest mylone z pragnieniem? Po prostu napij się wody! Jeśli masz chęć dodaj do niej cytrynę, a jeśli musisz to i łyżeczkę miodu 😉 to powinno skutecznie ugasić Twoje słodkie pragnienie.

4. Wyznacz stałe godziny na posiłki, w równych odstępach czasowych

Jeśli przyzwyczaisz swój organizm do stałych godzin, w których jesz i nie będziesz mu robić każdego dnia „niespodzianek” co do pory przyjmowanego pożywienia, to odpłaci Ci tym samym, czyli też nie będzie Ci serwował niespodziewanego apetytu na coś słodkiego. Dodatkowo jedząc nieregularnie spowalniasz również swój metabolizm

5. Zadbaj o posiłki na mieście

O ile łatwo zjeść zdrowy posiłek w pracy, czy domu, to na mieście znacznie trudniej powstrzymać się od kupienia drożdżówki, czy innego pączka (już nie wspomnę o fast foodach, o które najłatwiej do zjedzenia). Zatem, jeśli wiesz, że dzień spędzasz w biegu, zaplanuj też przerwę na regularny posiłek. Ustal co dokładnie zjesz i o której godzinie. Czy będziesz stołować się w restauracjach, czy musisz naszykować sobie kanapkę jeszcze przed wyjściem z domu.

6. Wprowadź 1 słodki posiłek w ciągu dnia

Co powiesz na słodkie śniadanie lub koktajl potreningowy z bananem? W moim przypadku ta metoda jest bardzo skuteczna. Pozwalam sobie na jedną porcję czegoś słodkiego w ciągu dnia i taki posiłek zaspokaja moje pragnienie na słodkości w ciągu dnia. Ważne jest tylko, żeby nie przesadzić i żeby było to naprawdę coś niewielkiego i zdrowego!

7. Ustal swoje granice

Ok, wiem, jesteśmy tylko ludźmi i czasem ciężko nam zapanować nad tą niesamowitą potrzebą zjedzenia czegoś słodkiego. Umówmy się, że w sytuacjach, kiedy przegrasz walkę ze swoją silną wolą, wyznaczysz sobie granicę. Dajmy na to, że np. będzie to 1 owoc (nie batonik), 1 pasek czekolady (nie cała), garść bakali (nie paczka chipsów, czy ciasteczek), itp.

8. Przypomnij sobie jaki masz cel

Właściwie czemu się powstrzymujesz? Przecież jesteś już dużą dziewczynką i możesz robić to co chcesz! No ale zarazem wiesz też, że robisz to dla siebie! Dla swojego zdrowia, lepszego samopoczucia, czy sylwetki. Chyba nie pozwolisz, żeby jakieś niepotrzebne pragnienie niweczyło Twoje plany??

9. Zrób trening

Po pierwsze zajmie to Twoje myśli, a po drugie szybko przypomnisz sobie po co to robisz. Dodatkowo, jeśli napady na słodycze masz w związku ze złym nastrojem, to endorfiny, które się wytworzą w trakcie treningu na pewno pomogą Ci się uśmiechnąć i przetrwać te trudne chwile!

10. Zastanów się proszę z jakiego powodu Ty odczuwasz ochotę na coś słodkiego.

Taka chwila refleksji pozwoli Ci zastanowić się dlaczego to robisz. Zabrzmiało jakbyś robiła coś strasznego, ale właściwie tak jest – poza chwilą przyjemności nie mamy z tego nic wartościowego dla naszego ciała i ducha. Może odkryjesz u siebie głębszy powód jedzenia słodyczy – np. zajadanie stresu.

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się dla Ciebie pomocny. Będzie mi miło jeśli w komentarzu dodasz jakie Ty masz sposoby, żeby zmniejszyć ochotę na słodycze.

 

Author